SuomeksiIn English

Dénes Farkas: Kuvista sanoin

10.11.2012

Galleria Napa
Jorma Eton tie 6
96100 Rovaniemi

Avoinna
ti-to klo 12-18
pe klo 11-17
la klo 12-16

Lapin taiteiljaseuran galleriatoiminta Rovaniemen kaupunginkirjastossa saa arvokkaan päätöksen, kun viimeinen näyttely on Dénes Farkasin Kuvista sanoin.

Dénes Farkas on Tallinnassa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hän on syntynyt vuonna 1974 Budapestissä Unkarissa ja opiskellut Tallinnan taideakatemiassa. Hän on valmistunut kuvataiteen maisteriksi vuonna 2003. Farkas on pitänyt yksityisnäyttelyitä Virossa, Unkarissa, Itävallassa ja Saksassa sekä osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin Euroopassa. Hän edustaa Viroa ensi vuonna Venetsian Biennalissa.

Dénes Farkas puhuu Suomea. Hän on ollut lukiolaisensa Suomessa vaihto-oppilaana.

Dénes Farkasin näyttely on tuotu Galleria Napaan virolaisen taidekuraattorin Johannes Saaren aloitteesta ja Lapin taiteilijaseuran managerin Merja Briñónin toiminnan tuloksena. Briñónin käynnistämän laajan ja pitkäjänteisen Balttia-yhteistyön tavoitteena on lisätä taiteilijoiden liikkuvuutta sekä näyttely- ja taiteilijaresidenssitoimintaa Lapin ja Baltian maiden välille.

Kuvista sanoin on viimeinen näyttely Rovaniemen kaupunginkirjastossa toimineessa Galleria Napassa. Lapin taiteilijaseura avaa Galleria Napan Valtakadulla 1.12.2012.

Lisätietoja:

Johannes Saar, Center for Contemporary Arts, Estonia, Johannes(at)cca.ee
Dénes Farkas, denes(at)denesfarkas.com
Merja Briñón, Lapin taiteilijaseura , manageri.lts(at)gmail.com

 

Johannes Saar: Dénes Farkaksen näyttely Rovaniemellä 

Vuonna 1995 Tallinnan taidehalli avattiin täysin remontoituna George Steinmann näyttelyllä The Revival of the Space. Näyttely koostui tilasta itsestään, kauttaaltaan valkoisena ja omalakisesti sen ehdoilla viimeisteltynä.

Kuukauden jälkeen, tavanomainen näyttelytoiminta vakiintui ottaen taidehallin tilan ja arkkitehtuurin itsestäänselvyytenä, taiteilijoiden viitatessa näyttelyissään vain satunnaisesti näyttelytilaansa viron taidemaailman rajana ja muotona.

Vuonna 2012 Galleria Napa on sulkemassa oviaan Jorma Eton tiellä Alvar Aallon suunnittelemassa Rovaniemen kaupunginkirjastossa. Viimeisen näyttelyn taiteilija on virolainen Dénes Farkas, joka esittää näennäisiä kuvia galleriatilasta itsestään, kuvien näin muodostaen tilan näyttelyn teemaksi. Farkasin näyttelyn lähtökohta on verrannollisen symmetrinen George Steinmann näyttelyyn Tallinnassa, mutta ilmeiseltä näyttävä vastaavuus on kuitenkin harhaanjohtava. 1990-luku oli Tallinnassa täynnä lupauksia uudesta tulevaisuudesta ja paremmasta elämästä ainakin taiteilijoille, ellei koko kansalle. Rovaniemellä "Kuvista sanoin" muuttaa galleriatilan ontoksi, lyhytaikaiseksi ja kyseenalaistetuksi kangastukseksi tai peiliksi, joka lähes haihtuu katsojan silmistä, mikäli näyttelyssä edes on kävijöitä. G. Steinmannin näyttely Tallinnan taidehallinnassa ei houkutellut suurta yleisöä, vaikka se tarjosi tilaisuuden tilan itsensä havainnointiin ja kokemiseen.

Jälkituotannon käsitteestä puhuessaan Nicolas Bourriaud tuo esille tendenssin turvautua jo olemassa oleviin muotoihin ja hänen ajattelun myötä olemme tietoisia, että Dénes Farkas ei ole ensimmäinen henkilö, joka kierrättää Alvar Aallon perintöä. Silti Rovaniemellä Farkasin näyttely saa ylleen päättymisen leiman huolimatta siitä, oliko se taiteilijan tarkoitus. Tunnelma on hieman melankolinen ja jopa epätoivoinen, venyttäen aikaa kohti päätöstä. Tämä johtaa henkilökohtaiseen toiveeseeni tuoda Farkasin näyttely Rovaniemelle. Se on ehkä juontunut Rovaniemen traagisesta historiasta toisessa maailmansodassa tai Alvar Aallon rohkeasta modernista kaupunkisuunnittelusta, joka on peittänyt sodan traumat niitä seuranneina vuosina. Menetyksen ja nostalgian tunne modernista hyvinvoinnista ovat ilmeistä niin Rovaniemen kaduilla kuin Farkasin taiteessa. Voin tuskin erottaa niitä toisistaan. Molempien taustalla on suru tuttujen maisemien muuttumisesta jonkun toisen unelmaksi, aikaisempien hylkäämiksi ja välttelyn limboon tuomituksi.  Kuvista sanoin viittaa tuohon siirtymään räjäyttäen tunnettujen valokuvauksesta kirjoitetuiden tekstien sarjan fragmenteiksi ja Farkasin oman valokuvauksen tekstitykseksi, oletettavasti täyttäen merkitysten aukkoja, parantaen merkitysten janoa kirjallisten lumetekstien saattelemana. Onnellisuuden hetki täyttyy, kun kaikki loksahtaa paikalleen, joltain toiselta otettuna. Peli on käynnissä.

 

Johannes Saar
Englannista suomentanut Maria Huhmarniemi