SuomeksiIn English

Latva & Ahonen & Kainulainen

18.11.2017

Studio Mustanapa
Kairatie 3
96100 Rovaniemi

Avoinna
ti-to klo 12-18
pe klo 11-17
la klo 12-16

Antti Ahonen - Maximilian Latva - Katri Kainulainen

Antti Ahosen, Maximilian Latvan ja Katri Kainulaisen näyttely sisältää performatiivisia tulkintoja taiteilija Kalervo Palsan maalauksista. Näyttelyssä on studiossa, luonnossa, kaupunkitilassa ja live-esityksissä kuvattuja performanssikuvia.

Performanssit esitettiin yleisölle syyskuussa 2017 Kittilässä Palsan kotiateljeessa, Palsa-museolla ja Kalervo Palsan 70-vuotisjuhlaseminaarissa. Lokakuussa esitykset toteutettiin Helsingissä Kiasma-teatterissa. Myös performanssikuvista koottavat näyttelyt asetetaan esille Lapissa ja Helsingissä.

Teoskokonaisuus on kunnianosoitus Kalervo Palsan elämäntyötä kohtaan ja samalla taiteellinen tutkimus performanssivalokuvan muodostumista itsenäiseksi taideteokseksi. 1987 kuolleen Palsan teokset sisältävät edelleen ajankohtaista yhteiskuntakritiikkiä ja kysymyksiä mm. mielenterveydestä, päihteistä, itsemurhista ja loputtomasta rakkauden kaipuusta. Vastapainona toimivat fantasia ja huumori. Performansseissa maalausten hahmot heräävät eloon. Työryhmä tulkitsee Palsan teosten maailmaa, jossa repivällä tavalla nousevat esiin ihmisen raadollinen puoli ja ikävä inhimilliseen lämpöön. Lopputuloksena syntyneet valokuvat ja videot muodostuvat uusiksi taideteoksiksi, joiden taustalla Palsan kädenjälki näkyy osana työryhmän ilmaisua.

Performansseja valmistellessa työryhmä tutustui kirjojen ja Kansallisarkiston kuvien lisäksi Kalervo Palsan alkuperäisiin maalauksiin Paula Venesmaan kokoelmassa ja Nykytaiteen museo Kiasman varastossa. Taustatukena matkan varrella toimi Palsan ystävä Maj-Lis Pitkänen, joka aikanaan lahjoitti Kiasmaan perimänsä kolmen tuhannen teoksen kokoelman.

“Kuolinpäivänään Kalle oli soittanut ja kysynyt minua. Puhelimeen vastasi siskoni, joka oli vielä niin pieni, ettei osannut sanoa muuta kuin että ei se oo kotona”. Käymättä jäänyt puhelu on mietityttänyt Maximilian Latvaa kolmekymmentä vuotta. Pikkupoikana hän istui taidetta pursuavassa Getsemanessa hiljaa odottamassa, kun äiti, Maj-Lis, oli tapaamassa Kallea.

Kokemukset vaikuttivat Latvan tapaan nähdä maailma ja myöhemmin itse taiteilijana kuvata sitä.

Katri Kainulainen kuvaa performansseissaan pitkälti samoja aiheita kuin Kalervo Palsa maalauksissaan. Kummankin teoksissa näytetään läheltä sellaista, mitä useimmissa keskusteluissa mieluiten vältellään. Katri Kainulainen on performanssitaiteilija toisessa sukupolvessa ja vietti lapsuutensa taiteilijakodissa, jossa Palsan teoksia ei pidetty lapsille sopimattomina. Työryhmän jäseniä yhdistää se, että he kaikki tutustuivat Palsaan jo hyvin nuorina - Antti Ahosen elämään Kalle tuli kirjallisuuden kautta:

“Löysin Kalervo Palsan aika samalla tavalla kuin hänkin omat idolinsa, lapsena pikkukaupungin kirjastosta. Maailma ei ollut enää samanlainen Palsan sarjakuvien ja päiväkirjojen jälkeen. Ne myös vaikuttivat vahvasti omiin hapuileviin kuvitelmiini siitä, minkälaista on olla taiteilija. Myöhemmin taiteilijaelämä osoittautui kovin erilaiseksi, mutta välillä kelaan voisiko se joskus pienen hetken tuntua joltain samalta, kuin lapsena siellä aikuistenosaston sarjakuvahyllyllä kun käteen osui Eläkeläinen muistelee?”